19 april 2011

Pengar rullar in

Två veckor i Thailand avslutade, ett skitjobb i sommar fixat, det mesta med flytten ordnat och så är man nybliven bilägare. Det händer grejer.

Thailand var förstås ljuvligt med värme, en jävla massa öl och mycket trevligt sällskap.


Och till arbetslösheten då.. Jag har varit på tre intervjuer totalt och fått alla jobben men inget av dem var bra. Nu kanske det låter som att jag är lite för kräsen för mitt eget bästa, men lite krav måste jag få ha! Väl?

Glassbilsjobbet hade varit skitkul men gav mig inte så mycket jobb förutom under sommaren och då kommer jag inte att vara kvar i Växjö.

Sedan har jag, motvilligt, sökt vårdjobb och trodde väl aldrig att det skulle vara så svårt att tjafsa sig till ett sådant med all den erfarenhet, utbildning och ödmjukhet jag besitter. När de inte kunde lova mig jobb före och/eller efter sommaren sket jag i det, dessutom var detta också i Växjö.

Så kommer vi då till jobbet jag har fått, som i slutändan blev det sämsta tänkbara. haha. Jag får för det första inte jobba som undersköterska, som jag först blev lovad, eftersom jag är 6 hp ifrån fyra avslutade terminer på sjuksköterskeprogrammet (4 terminer är tydligen kravet i den kommunen, de har 2 i Umeå, vad det säger om vården i Västerbotten väljer jag att inte uttala mig om). Lönemässigt gör det ingen skillnad eftersom vi hann förhandla om det innan de började krångla.

Det andra problemet är att jag inte får jobba hos dem, varken före eller efter sommaren, alltså endast under sommaren, då de inte anställer någon utan fullständig undersköterskeutbildning. (Och tydligen avgör mina missade 6 hp, i Samtalsmetodik, hur medicinskt och omvårdnadsmässigt kunnig jag är). Jävla bra sätt att ordna för en god omvårdnad av våra äldre - strunta i personlig lämplighet, bara du har undersköterskeutbildning.

Jag kommer nu alltså att jobba som ett as i juli månad, varken mer eller mindre, inom ett yrkesområde jag helst vill lämna. Eftersom jag inte längre är i en förhandlingsposition, om jag nu någonsin varit det, får jag acceptera ett vidrigt nattschema och bita ihop.

Fan alltså att man ska vara tillbaka till där man var efter studenten för sju år sedan, när jag söker precis samma slags jobb; outbildat vårdbiträde. Skillnaden är att:
-nu har jag utbildning, erfarenhet och har blivit äldre.
-nu får jag inte jobben.

Den första juni flyttar vi i alla fall till Helsingborg. Vi har fått en lägenhet som vi visserligen inte har sett, förutom när jag, förmodligen bröt mot någon lag när jag stod och tittade in genom fönstren. Den ligger i ett bra, centralt område och är på 55 kvm och har balkong, badkar och annan lyx som exempelvis EGET KÖK. Sovrummet är pyttepytt och köksväggarna är orange men allt är okej med en hyra på 4120.

Sedan har jag precis fått veta att vi blivit ägare till en röd Volvo 240 från -82. Det är svärfar som har hittat denna lilla pärla, och volvoälskare och mekaniker som han är tänker han fixa till den till oss. Ägaren har tydligen dött så den säljs för puttiga 3000 kronor. Alla kostnader får givetvis Johan stå för eftersom det är han som har pengar. mohaha. Men köra den, det får givetvis jag göra. Beräknad nedkomst är juni.

Fan, så här arbetslös och fattig har jag aldrig varit. Jag har 4000 på kontot och de är lånade av mina föräldrar. De ska räcka till flyttkostnader + att leva på (minus hyror, de får karln stå för) tom. slutet av juli. Det går bra nu.

Inga kommentarer:

Besökare

gästbok och besöksräknare